De tankstationmarkt is enorm in beweging. Niet alleen door nieuwe brandstoffen als waterstof en elektrisch laden. Want fossiele brandstoffen zijn nog altijd nog de ‘cashcows’ van het tankstation. En dat zal de komende jaren wel zo blijven. Maar nu de oorlog in Oekraïne voor flinke prijsstijgingen zorgt en covid al een negatieve invloed op de omzet had, is het wel zaak marges en volumes te optimaliseren. Met PriceCast Fuel kan je als ondernemer of netwerkeigenaar slim en geautomatiseerd de brandstofprijs optimaliseren.

PriceCast Fuel houdt als kunstmatig brein niet alleen de concurrentie in de gaten, maar kijkt vooral naar het patroon van het tankstation in de afgelopen jaren én naar de doelen die je als ondernemer stelt. Zo berekent het brein geheel geautomatiseerd wat de beste prijs zou zijn op bijvoorbeeld een dinsdagochtend om tien uur.

Dynamische prijsstelling
Een van de doelen waar het systeem naar kijkt is de volumedoelstelling. Stel dat je in een jaar een miljoen liter brandstof Euro 95 wilt verkopen. Het systeem berekent hoe dat op de meest geoptimaliseerde manier bereikt kan worden. Het maakt gebruik van een dynamische en geautomatiseerde prijsstelling, waardoor de prijs gedurende de dag een paar tienden of zelfs wel een cent kan verschillen.

Elk station een eigen klantprofiel
Je hebt altijd mensen die prijsgedreven zijn. En je hebt trouwe klanten die bij jou tanken omdat ze van je broodjes houden of dat het op de route naar huis ligt. In die zin is elk station uniek en heeft het een eigen klantprofiel. PriceCast Fuel kijkt naar alle data die je verzameld hebt, naar gegevens over de concurrentie, naar het weer of andere patronen die voor verandering zorgen. Het systeem herkent gedrag en koppelt dat aan een bepaalde dag in het verleden. Zo berekent het de prognose voor de komende 24 uur en doet dat élk uur opnieuw. Waardoor volumebudgetten gerealiseerd kunnen worden.

Zien is geloven
PriceCast Fuel is eenvoudig te integreren. Er is weinig hardware voor nodig. De historische data laden wij in het systeem. De ondernemer krijgt toegang tot een dashboard waarin hij ziet hoe het gaat. Elke twee weken hebben wij een consult met de klant om te bekijken waar het beter kan. Wat dat oplevert? Dat varieert, grofweg van 0,3 tot 1,2 cent per liter. Het is best eng om je core-business in handen te leggen van een kunstmatig brein. Maar als je er eenmaal in gelooft, dan ben je ook heel snel om!

Gepubliceerd in inNove #3 2022

Lees ook

Automatisch je brandstofprijs optimaliseren

Lees blog